Sessio 9: Pelitestauksen perusteet
Aikanaan pelin suunnitelmista pitäisi kehitellä ihan oikea peli. Pelisuunnittelijasta pitäisi kuoriutua pelin kehittäjä, tai sitten avuksi tarvitaan kehittäjä tai useampi. Samassa vaiheessa pelin suunnitelmaa pitäisi alkaa testaamaan. Pelitestaus onkin keskeinen osa pelin kehittämistä. Testaaminen tuottaa tietoa pelikokemuksesta, sen mekaniikoista, strategioista ja yleensäkin kaikesta, mitä peli sisältää, mitä siinä voi tehdä ja miltä se tuntuu ja näyttää. Tämän palautteen avulla peliä kehitetään.
Työstimme peleillemme testaussuunnitelmaa. Hyvä testaussuunnitelma sisältää vähintään todo-listan erilaisille testattaville asioille, kuten eri pelaajamäärille, pelitilanteille, pelissä tehtäville valinnoille sekä näihin liittyvät kokeiluasetelmat ja mittarit. Tavoitteena on testaamisen kautta oppia pelistä. Pelitestauksen mittaamisen lisäksi muu siihen liittyvä dokumentointi on tärkeää. Jos mahdollista, kannattaa pyrkiä nauhoittamaan pelisessiot. Vähintään kannattaa pitää testauspäiväkirjaa sessioiden pelaajamääristä, tuloksista, kestosta ja muutenkin pelin etenemisestä ja pelaajien toiminnasta suhteessa lopputuloksiin. Vapaiden kommenttien kerääminen on myös hyödyllistä. Kannattaa kuitenkin varoa etteivät pelaajien mielipiteet vaikuta toisiinsa ja että palaute on rehellistä ja rakentavaa. Jotkut testaajat haluavat tuoda oman kädenjälkensä tai ideansa osaksi testattavaa peliä, osalla on vahvoja subjektiivisia mielipiteitä ja osa vaan ei pidä pelistäsi. Tunnista kohderyhmäsi ja mieti, miten voisit heidän avulla oppia pelistäsi ja kehittää siitä paremman.
Kehittäminen ei ole aina helppoa puuhaa. Testaamista pitää tehdä paljon ja välillä se on yksinäistä puuhaa. Sinä olet itse pelisi paras ja arvokkain testaaja. Kannattaa ensin testata kaikki pelin muutokset ja sen ydin itse. Voit tehdä pelivalintoja mekaanisesti eri pelaajien puolesta tai kehittää erilaisia persoonia ja simuloida eri strategioita. Kannatta pyrkiä löytämään myös porsaanreiät mekaniikoissa ja tahallisesti rikkoa pelisysteemisi. Se säästää turhautumista myöhemmissä testausvaiheissa ja muiden testaajien kanssa. Hiljaisessa testaamisessa voit pyytää kumppaniasi, kaveriasi tms. tekemään valintoja yhden tai useamman pelaajan puolesta. Tässäkin vaiheessa olet itse havainnoija. Myöhemmin voit testata pelikonseptia ja sen iteraatioita muiden testaajien kanssa. Tässä vaiheessa proof of concept idea on jo kypsynyt toiminnalliseksi prototyypiksi. Sitä voi myös altistaa sokkotestaukselle vaikkapa print and play muodossa tai pelitapahtumissa. Kannattaa kuitenkin olla paksu nahka ja avoin mieli palautteen suhteen. Aikanaan voit siirtyä kohti visuaalista prototyyppiä ja keskittyä toimintojen ja strategioiden tasapainottamiseen sekä sääntöjen kehittämiseen ja viimeistelyyn. Visuaalisessa prototyypissä on tärkeää keskittyä muotoiluun, komponentteihin ja visuaalisuuteen. Muotoilun avulla pelin visuaaliset ja tekstuaaliset komponentit ovat toimivia ja ymmärrettäviä ja ne välittävät pelaajille tarpeelliset tiedot tehokkaasti. Niistä välittyy haluttu teema ja sen sävy.
Ainoa tapa epäonnistua pelitestaamisessa on olla oppimatta sen avulla mitään.
Ensi viikolla alamme testata ja pelata pelikonsepteja. Luvassa on jännittävä kuukausi.