Board Game Lab

Uusi yhteisö lauta-, kortti- ja roolipelien suunnittelijoille, kehittäjille ja testaajille.

Tutustumme pelien suunnitteluun, kehittämiseen, testaamiseen ja siihen liittyvään teoriaan. Ajatuksena on yhdistää oppiminen, yhdessä tekeminen ja intohimo pelejä ja pelaamista kohtaan. Kehitämme yhdessä pelien prototyyppejä ja testaamme niitä.

Tavoitteena on tarjota kiinnostuneille mahdollisuus oppia ja tehdä. Lisäksi haluamme, että pelien kehittämisyhteisö jää elämään ja löytää paikkansa kasvavassa pelikulttuurissa.

Blogi

Pelitestauksen perusteet

Sessio 9: Pelitestauksen perusteet Aikanaan pelin suunnitelmista pitäisi kehitellä ihan oikea peli. Pelisuunnittelijasta pitäisi kuoriutua pelin kehittäjä, tai sitten avuksi tarvitaan kehittäjä tai useampi. Samassa vaiheessa pelin suunnitelmaa pitäisi alkaa testaamaan. Pelitestaus onkin keskeinen osa pelin kehittämistä. Testaaminen tuottaa tietoa pelikokemuksesta, sen mekaniikoista, strategioista ja yleensäkin kaikesta, mitä peli sisältää, mitä siinä voi tehdä ja…

» lue koko bloggaus

Workshop: pelimekaniikat

Sessio 8: Workshop (pelimekaniikat) Pelimekaniikat on tärkeä aihe. Jos teema antaa pelille puitteet ja tarina tekee siitä elävän ja kiinnostavan, mekaniikat antavat pelaajille mahdollisuudet toimia. Ilman mekaniikkaa peli ei vain ole peli. Viime kerralla tutkiskelimme, mitä mekaniikan tehtävät ovat ja perehdyimme siihen, millaisia mekaniikkoja ja systeemeitä on yleensäkin olemassa. Kotiläksyinä moni olikin pohtinut, mitä omassa…

» lue koko bloggaus

Pelimekaniikat ja -systeemit

Sessio 7: Pelimekaniikat ja -systeemit Pelimekaniikan, eli teoriaan pohjautuen dynamiikan, läpikäynti oli viimeinen keskeinen komponentti pelien suunnittelussa. Nyt meillä on koossa peruspalikat pelin suunnittelemiseksi: mekaniikka, teema ja tarina. Aihe on laaja, joten aihe on jaettu kahteen sessioon. Tässä ensimmäisessa sessiossa rakensimme ymmärrystä siitä, mitä mekaniikat ovat ja mitä tehtävää ne pelissä ajavat. Tutkimme suunnitteluvalintoja ja…

» lue koko bloggaus

Yhteystiedot

Yhteisön pääasiallinen tiedotus- ja keskustelukanava on Slack.

Ohjaajana ja fasilitaattorina toimii Mikko Lampi / jotudin. Jos haluat mukaan tai herää kysymyksiä, niin ota yhteyttä boardgamelab@mikkolampi.fi

Aikataulu ja toteutus

Board Game Lab kokoontuu maanantaisin n. 17.30 alkaen Hacklabin tiloissa. Katso tarkempi ohjelma alla. Ensimmäinen kausi (2019) kestää n. 12 kk. Sessioiden formaattina on lyhyt alustus aiheesta ja yhteistä työskentelyä ja keskustelua teeman parissa.

Osallistuminen tapahtuu oman mielenkiinnon mukaan. Voit työstää omaa peliä yksin tai porukassa, auttaa muiden projekteissa tai hengailla mukana ja oppia pelien tekemisestä. Osallistuminen ei sido mihinkään

Kaikki materiaalit on jaettu avoimella CC-BY 4.0 lisensillä.

Sessio 1: Aloitus ja inspiraatio
Ma 7.1, 17.30 – 19.00
Lataa materiaalit

Sessio 2: Pelisuunnittelun perusteet
Ma 14.1, 17.30 – 20.00
Lataa materiaalit

Sessio 3: Omat projektit ja ideat
Ma 21.1, 17.30 – 20.00
Lataa materiaalit

Sessio 4: Teema
Ma 28.1, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 5: Pelimaailma
Ma 4.2, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 6: Tarina, progressio ja draama
Ma 11.2, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 7: Pelimekaniikat ja -systeemit (alustus)
Ma 18.2, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 8: Pelimekaniikat ja -systeemit (workshop)
Ma 25.2, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 9: Pelitestaamisen perusteet
Ma 4.3, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 10: Proof-of-concept 1
Ma 11.3, 17.30 – 20.30

Sessio 11: Proof-of-concept 2
Ma 18.3, 17.30 – 20.30

Sessio 12: Proof-of-concept 3
Ma 25.3, 17.30 – 20.30

Sessio 13: Proof-of-concept 4
Ma 1.4, 17.30 – 20.30

Sessio 14: Säännöt
Ma 8.4, 17.30 – 19.30

Sessio 15: Komponentit, ulkoasu ja visuaalisuus
Ma 15.4, 17.30 – 19.30

Sessio 16: Pelikokemuksen suunnittelu
Ma 29.4, 17.30 – 19.30

Sessio 17: Pelien matematiikkaa
Ma 6.5, 17.30 – 19.30

Sessio 18: Toiminnallinen prototyyppi 1
Ma 13.5, 17.30 – 20.30

Sessio 19: Toiminnallinen prototyyppi 2
Ma 20.5, 17.30 – 20.30

Sessio 20: Toiminnallinen prototyyppi 3
Ma 27.5, 17.30 – 20.30

Sessio 21: Toiminnallinen prototyyppi 4
Ma 3.6, 17.30 – 20.30

Board Game Design Jam
Viikonloppu toukokuussa. Sovitaan ajankohta (10.-11.5, 17.-18.5, 24.-25.5)

Kesä-heinäkuu
Pelien kehittäminen, testaaminen ja suunnittelu. Kokoontuminen sovitusti.

Elokuu
Visuaaliset prototyypit ja jatkosuunnitelma.

Syys-marraskuu
Kehittäminen suunnitelman mukaisesti. Tarkentuu elokuussa. Kokoontuminen sovitusti.

Joulukuu
Prototyypistä valmiiksi peliksi. Julkaisu, pelin tuottaminen ja rahoitus.
Avoin lopputapahtuma.