Board Game Lab

Uusi yhteisö lauta-, kortti- ja roolipelien suunnittelijoille, kehittäjille ja testaajille.

Tutustumme pelien suunnitteluun, kehittämiseen, testaamiseen ja siihen liittyvään teoriaan. Ajatuksena on yhdistää oppiminen, yhdessä tekeminen ja intohimo pelejä ja pelaamista kohtaan. Kehitämme yhdessä pelien prototyyppejä ja testaamme niitä.

Tavoitteena on tarjota kiinnostuneille mahdollisuus oppia ja tehdä. Lisäksi haluamme, että pelien kehittämisyhteisö jää elämään ja löytää paikkansa kasvavassa pelikulttuurissa.

Blogi

Omat projektit ja ideat

Sessio 3: Omat projektit ja ideat Ensimmäisessä sessiossa kävimme lyhyesti läpi osallistujien alustavia ideoita. Sen jälkeen tutustuimme toisessa sessiossa siihen, miten ideoista jäsennetään konsepteja ja miten konsepteista suunnitellaan testattavia pelejä. Lopuksi perehdyimme pelien kehittämiseen ja siihen, millaisia hyvät ja toimivat pelit ovat. Nyt kolmannessa sessiossa loimme syvällisemmän katsauksen osallistujien omiin konsepteihin ja tutustuimme toistemme projekteihin.…

» lue koko bloggaus

Pelisuunnittelun perusteet

Sessio 2: Pelisuunnittelun perusteet Board Game Lab jatkui tiukalla katsauksella pelisuunnitteluun ja pelin kehittämiseen. Asiaa oli paljon, mutta perusteet on oltava kunnossa myöhempää varten. Loppukevään ajan pureudumme yksittäisiin elementteihin ja tekijöihin pelisuunnittelussa ja kehitämme konsepteja kohti prototyyppiä ja sen yli. Kävimme läpi pelin tekemisen prosessia painottaen idean muuntamista konseptiksi sekä konseptin suunnittelua kokeiltavaksi peliksi. Konseptin…

» lue koko bloggaus

Board Game Lab aloitus

Sessio 1: Aloitus ja inspiraatio Board Game Lab on uusi yhteisö lauta-, kortti- ja roolipelien suunnittelijoille, kehittäjille ja testaajille Mikkelissä. Yhteisön ensimmäiseen tapaamiseen saapui kymmenkunta uteliasta ja innostunutta pelinkehittäjää. Matkan varrella on odotettavissa muutama muukin. Lupaava alku. Aluksi ihmettelimme pelien ja pelaamisen nykytilaa ja alati kasvavaa suosiota. Tiestikö, että lautapelit on jo miljardiluokan markkina ja…

» lue koko bloggaus

Yhteystiedot

Yhteisön pääasiallinen tiedotus- ja keskustelukanava on Slack.

Ohjaajana ja fasilitaattorina toimii Mikko Lampi / jotudin. Jos haluat mukaan tai herää kysymyksiä, niin ota yhteyttä boardgamelab@mikkolampi.fi

Aikataulu ja toteutus

Board Game Lab kokoontuu maanantaisin n. 17.30 alkaen Hacklabin tiloissa. Katso tarkempi ohjelma alla. Ensimmäinen kausi (2019) kestää n. 12 kk. Sessioiden formaattina on lyhyt alustus aiheesta ja yhteistä työskentelyä ja keskustelua teeman parissa.

Osallistuminen tapahtuu oman mielenkiinnon mukaan. Voit työstää omaa peliä yksin tai porukassa, auttaa muiden projekteissa tai hengailla mukana ja oppia pelien tekemisestä. Osallistuminen ei sido mihinkään

Kaikki materiaalit on jaettu avoimella CC-BY 4.0 lisensillä.

Sessio 1: Aloitus ja inspiraatio
Ma 7.1, 17.30 – 19.00
Lataa materiaalit

Sessio 2: Pelisuunnittelun perusteet
Ma 14.1, 17.30 – 20.00
Lataa materiaalit

Sessio 3: Omat projektit ja ideat
Ma 21.1, 17.30 – 20.00
Lataa materiaalit

Sessio 4: Teema
Ma 28.1, 17.30 – 19.30

Sessio 5: Pelimaailma
Ma 4.2, 17.30 – 19.30

Sessio 6: Narratiivi ja tarina
Ma 11.2, 17.30 – 19.30

Sessio 7: Pelimekaniikat ja -systeemit 1
Ma 18.2, 17.30 – 19.30

Sessio 8: Pelimekaniikat ja -systeemit 2
Ma 25.2, 17.30 – 19.30

Sessio 9: Pelitestaamisen perusteet
Ma 4.3, 17.30 – 19.30

Sessio 10: Proof-of-concept 1
Ma 11.3, 17.30 – 20.30

Sessio 11: Proof-of-concept 2
Ma 18.3, 17.30 – 20.30

Sessio 12: Proof-of-concept 3
Ma 25.3, 17.30 – 20.30

Sessio 13: Proof-of-concept 4
Ma 1.4, 17.30 – 20.30

Sessio 14: Säännöt
Ma 8.4, 17.30 – 19.30

Sessio 15: Komponentit, ulkoasu ja visuaalisuus
Ma 15.4, 17.30 – 19.30

Sessio 16: Pelikokemuksen suunnittelu
Ma 29.4, 17.30 – 19.30

Sessio 17: Pelien matematiikkaa
Ma 6.5, 17.30 – 19.30

Sessio 18: Toiminnallinen prototyyppi 1
Ma 13.5, 17.30 – 20.30

Sessio 19: Toiminnallinen prototyyppi 2
Ma 20.5, 17.30 – 20.30

Sessio 20: Toiminnallinen prototyyppi 3
Ma 27.5, 17.30 – 20.30

Sessio 21: Toiminnallinen prototyyppi 4
Ma 3.6, 17.30 – 20.30

Board Game Design Jam
Viikonloppu toukokuussa. Sovitaan ajankohta (10.-11.5, 17.-18.5, 24.-25.5)

Kesä-heinäkuu
Pelien kehittäminen, testaaminen ja suunnittelu. Kokoontuminen sovitusti.

Elokuu
Visuaaliset prototyypit ja jatkosuunnitelma.

Syys-marraskuu
Kehittäminen suunnitelman mukaisesti. Tarkentuu elokuussa. Kokoontuminen sovitusti.

Joulukuu
Prototyypistä valmiiksi peliksi. Julkaisu, pelin tuottaminen ja rahoitus.
Avoin lopputapahtuma.