Board Game Lab

Uusi yhteisö lauta-, kortti- ja roolipelien suunnittelijoille, kehittäjille ja testaajille.

Tutustumme pelien suunnitteluun, kehittämiseen, testaamiseen ja siihen liittyvään teoriaan. Ajatuksena on yhdistää oppiminen, yhdessä tekeminen ja intohimo pelejä ja pelaamista kohtaan. Kehitämme yhdessä pelien prototyyppejä ja testaamme niitä.

Tavoitteena on tarjota kiinnostuneille mahdollisuus oppia ja tehdä. Lisäksi haluamme, että pelien kehittämisyhteisö jää elämään ja löytää paikkansa kasvavassa pelikulttuurissa.

Blogi · kaikki bloggaukset

Pelikokemuksen suunnittelu

Sessio 17: Pelikokemuksen suunnittelu Pelikokemus on hankala konsepti. Se on subjektiivinen ja koostuu monesta muuttujasta, joista osa on itse pelin kannalta ulkoisia ja jopa sen vaikutuksen ulottumattomissa. Olemme pitkin kevättä opetelleet asioita mekaniikoista, teemasta ja muusta suunnittelusta. Nyt pohdiskelimme, kuinka nämä vaikuttavat pelikokemukseen. Ohessa pieni pintaraapaisu pohidkselustamme. Pelikokemus itsessään muodostuu vahvasti mekaniikoista ja teemasta, jotka…

» lue koko bloggaus

Säännöt

Sessio 16: Säännöt Säännöt ovat erittäin tärkeä elementti pelien suunnittelussa ja niiden pelaamisessa. Sääntö kuvailee jonkin pelin mekaniikan tai sen osan tiiviisti, yksiselitteisesti ja ymmärrettävästi. Säännöt siis kertovat, mitä pelissä voi tehdä ja miten. Sääntö ei välttämättä ole aina sanallinen. Esimerkiksi pelilaudalla on yleensä visuaalisia sääntöjä vaikkapa siitä, kuinka siellä voi liikkua tai sinne voi…

» lue koko bloggaus

Pelien matematiikkaa

Sessio 15: Pelien matematiikkaa Lauta-, kortti- ja roolipeleihin liittyy paljon matematiikkaa. Onneksi useimmiten riittää, että pelin suunnittelija ja kehittäjä ovat kartalla siitä ja osaavat asiansa. Ei ole ihan sattumaa (kjeh kjeh, matematiikkaa), että moni etenkin europelien suunnittelija onkin matemaatikko. Tähän joukkoon kuuluvat mm. Reiner Knizia ja Uwe Rosenberg, mutta myös legendaarinen korttipelisuunnittelija Richard Garfield. Peleissä…

» lue koko bloggaus

Yhteystiedot

Yhteisön pääasiallinen tiedotus- ja keskustelukanava on Slack.

Ohjaajana ja fasilitaattorina toimii Mikko Lampi / jotudin. Jos haluat mukaan tai herää kysymyksiä, niin ota yhteyttä boardgamelab@mikkolampi.fi

Aikataulu ja toteutus

Board Game Lab kokoontuu maanantaisin n. 17.30 alkaen Hacklabin tiloissa. Katso tarkempi ohjelma alla. Ensimmäinen kausi (2019) kestää n. 12 kk. Sessioiden formaattina on lyhyt alustus aiheesta ja yhteistä työskentelyä ja keskustelua teeman parissa.

Osallistuminen tapahtuu oman mielenkiinnon mukaan. Voit työstää omaa peliä yksin tai porukassa, auttaa muiden projekteissa tai hengailla mukana ja oppia pelien tekemisestä. Osallistuminen ei sido mihinkään

Kaikki materiaalit on jaettu avoimella CC-BY 4.0 lisensillä.

Sessio 1: Aloitus ja inspiraatio
Ma 7.1, 17.30 – 19.00
Lataa materiaalit

Sessio 2: Pelisuunnittelun perusteet
Ma 14.1, 17.30 – 20.00
Lataa materiaalit

Sessio 3: Omat projektit ja ideat
Ma 21.1, 17.30 – 20.00
Lataa materiaalit

Sessio 4: Teema
Ma 28.1, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 5: Pelimaailma
Ma 4.2, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 6: Tarina, progressio ja draama
Ma 11.2, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 7: Pelimekaniikat ja -systeemit (alustus)
Ma 18.2, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 8: Pelimekaniikat ja -systeemit (workshop)
Ma 25.2, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 9: Pelitestaamisen perusteet
Ma 4.3, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 10: Proof-of-concept 1
Ma 11.3, 17.30 – 20.30

Sessio 11: Proof-of-concept 2
Ma 18.3, 17.30 – 20.30

Sessio 12: Proof-of-concept 3
Ma 25.3, 17.30 – 20.30

Sessio 13: Proof-of-concept 4
Ma 1.4, 17.30 – 20.30

Sessio 14: Workshop (itsenäistä työskentelyä)
Ma 8.4, 17.30 – 19.30

Sessio 15: Pelien matematiikkaa (vieraileva puhuja Vesa Partanen, Otavan Opisto)
Ma 15.4, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 16: Säännöt
Ma 29.4, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 17: Pelikokemuksen suunnittelu
Ma 6.5, 17.30 – 19.30
Lataa materiaalit

Sessio 18: Komponentit, ulkoasu ja visuaalisuus
Ma 13.5, 17.30 – 20.30
Lataa materiaalit

Sessio 19: Toiminnallinen prototyyppi 1
Ma 20.5, 17.30 – 20.30

Sessio 20: Toiminnallinen prototyyppi 2
Ma 27.5, 17.30 – 20.30

Sessio 21: Toiminnallinen prototyyppi 3
Ma 3.6, 17.30 – 20.30

Sessio 22: Toiminnallinen prototyyppi 4
Ma 10.6, 17.30 – 20.30

Kesä-heinäkuu
Pelien kehittäminen, testaaminen ja suunnittelu. Kokoontuminen sovitusti.

Elokuu
Visuaaliset prototyypit ja jatkosuunnitelma.

(Board) Game Design Jam
Siirretty syksylle 2019.
Tapahtuma pelien suunnittelijoille, kehittäjille ja pelaajille. Tarjolla kaikkea lautapeleistä tietokonepeleihin.

Syys-marraskuu
Kehittäminen suunnitelman mukaisesti. Tarkentuu elokuussa. Kokoontuminen sovitusti.

Joulukuu
Prototyypistä valmiiksi peliksi. Julkaisu, pelin tuottaminen ja rahoitus.
Avoin lopputapahtuma.