Säännöt

3.5.2019 jotudin 0 Comments

Sessio 16: Säännöt

Säännöt ovat erittäin tärkeä elementti pelien suunnittelussa ja niiden pelaamisessa. Sääntö kuvailee jonkin pelin mekaniikan tai sen osan tiiviisti, yksiselitteisesti ja ymmärrettävästi. Säännöt siis kertovat, mitä pelissä voi tehdä ja miten. Sääntö ei välttämättä ole aina sanallinen. Esimerkiksi pelilaudalla on yleensä visuaalisia sääntöjä vaikkapa siitä, kuinka siellä voi liikkua tai sinne voi asetella nappuloita.

Säännöillä on käytännössä vain kolme tehtävää, jotka niiden pitää täyttää:

  1. Pelin oppiminen (tai sen opettaminen)
  2. Pelin kertaaminen
  3. Sääntöjen tarkistaminen pelin aikana

Sääntökirja ja muut säännöt voivat näiden tehtävien lisäksi välittää pelin tunnelmaa, sävyä ja tulkintaa, kuvata pelin asetelmaa ja pelimaailmaa ja rakentaa pelikokemusta. Ne ovat kuitenkin sivuseikkoja, jos sääntöjen kolme perustehtävää eivät toteudu.

Monesti sääntökirjaa luetaan ääneen pelin aikana tai sitä opetellessa. Kannataa suunnitella se tietoisesti tukemaan tätä. Sääntökirjan ääneen luku on omasta mielestäni melko pöljää puuhaa. Ennemminkin säännöt osaavan pitäisi kertoa asiat sisäistettyään ne itse. Usein kirjoitettu kieli on kömpelöä ääneen lukiessa.

Sääntöjä suunnitellessa kannattaa suunnitella myös pelilauta, kortit ja muut komponentit sillä silmällä, että ne auttavat pelaamaan peliä oikein ja vähentävät tarvetta palata sääntöihin pelin aikana. Tätä varten peleissä on usein symboliikkaa, infografiikkaa, ns. player aid kortteja tai lappuja sekä muuta sellaista.

Sääntöjä kannattaa alkaa luonnostelemaan mahdollisimman varhain. Ne tuovat hyvin esiin, oletko suunnittelijana ajatellut, miten pelisi toimii ja miten sen mekaniikat kuvataan. Usein kirjoittaessa paljastuu kaikenlaisia porsaanreikiä ja muita olettamuksia. Alkuvaiheessa säännöt kannattaakin pitää kevyenä ja helposti muokattavina. Pelisuunittelun edetessä ja etenkin peliä testatessa säännöt kaipaavat ahkeraa päivittämistä.

Hyvät säännöt ovat selkeitä, helppo ymmärtää, helppo muistaa, nopeita kerrata, havainnollisia, yksiselitteisiä ja jäsennetty loogisesti. Ne myös tukevat erilaisia oppimistyylejä sanallisten kuvausten, visuaalisten elementtien, esimerkkien tai vaikkapa linkitettyjen tutoriaalivideoiden avulla. Kannattaa miettiä, mitä mikäkin näistä vaatimuksista tarkoittaa. On paljon ammattilaisten tai puoliammattilaisten suunnittelemia pelejä, missä on todella huonot säännöt tai ainakin ne on esitetty surkeasti.

Hyvä nyrkkisääntö on: jos et osaa selittää sääntöä sanallisesti, mekaniikkasi tarvitsevat kehittämistä.

Sääntöjen suunnittelu ei vielä riitä. Ne pitää kirjoittaa selkeästi ja kieliopillisesti oikein. Lauserakenteet, aikamuodot, pilkut ja yhdyssanat pitää olla oikein. Lauseet kannattaa pitää lyhyinä ja kirjoittaa sekä aktiivissa että preesensissä. Kaikki valinnat kannattaa tehdä selväksi sanavalinnoilla ja välttää konditionaalin käyttöä. Perusjuttuja, mutta helposti jää puolitiehen.

Viimeiseksi haluan korostaa sääntökirjan rakennetta. Hyväksi havaitusta rakenteesta ei kannata poiketa. Se on tuttu ja selkeä. Yksinkertaisissa peleissä ei välttämättä tarvita kaikkia alla olevan esimerkin kohtia, mutta mieti tarkkaan, mitä jätät pois ja miksi. Perustele myös itsellesi, jos aiot poiketa siitä.

  1. Sisällysluettelo
  2. Johdanto (mistä pelissä on kyse, konseptit, lyhyt tausta)
  3. Pelikomponentit (kuvien kanssa, älä selitä tässä, mitä ne tekevät)
  4. Pelin tavoite
  5. Pelin aloitus (älä selitä sääntöjä tässä)
  6. Pelin rakenne (vuorot, kierokset, yleiskäsitys vaiheista ja etenemisestä)
  7. Pelin pelaaminen (mitä pelaajat tekevät, valinnat, miten pelivuoro etenee, toiminnot aakkos- tai tärkeysjärjestyksessä; huom. suosi tässä pelin kronologista etenemisjärjestystä, esittele asiat siinä järjestyksessä, kun ne pelissä tapahtuvat)
  8. Pelin päättyminen ja voittaminen
  9. Mahdolliset liitteet (korttien, symbolien, nappuloiden jne. selitykset kuvien kanssa; taulukot jne.)
  10. Hakemisto (aakkosjärjestyksessä keskeiset termit, pelivaiheet, toiminnot ym.)

Muista pitää yhteen sääntöön liittyvät asiat yhdessä paikassa. Esittele termi, kun se ensimmäisen kerran mainitaan tai tee vaikka lista termeistä. Kannattaa myös tehdä itselle tyyli- ja kirjoitusopas, jossa määrittelet, mitä termejä käytät ja millainen on termien, otsikoiden ym. typografia ja visuaalinen ilme. Esim. kaikki termit lihavoituna ja isoilla alkukirjaimilla, selventävät esimerkit kursiivilla ja sinisellä. Helpottaa kummasti ymmärtämistä.

Muista myös, että hyvissä säännöissä ei ole paljon poikkeuksia tai ainakaan poikkeuksien poikkeuksia. Näitä kannattaa hioa pelitestauksen yhteydessä. Jos kuitenkin sääntösi sisältävät poikkeuksia, kirjoita ne yleisen säännöt yhteyteen ja heti sen jälkeen. Älä pilko sääntöjä tai poikkeuksia eri paikkoihin sääntökirjassa.

Vältä myös FAQ:ta, eli usein kysyttyjä kysymyksiä. Se kielii laiskasta sääntöjen testaamista ja pelin kehittämisestä. Tee säännöistä niin selkeät, että epäkohtia ei tarvitse erikseen listata erillisessä listassa.

Lopuksi myös säännöt pitää testata. Ne kannattaa oikolukea ja huoltaa kieli kuntoon. Sokkotestaaminen paljastaa voiko sääntökirjasi avulla oppia pelin vai alkaako se turhauttaa. Voit osallistua testaukseen ja seurata pelataanko peliäsi oikein ja miten usein sääntökirjaa pitää selailla kesken pelin.