Sessio 3: Omat projektit ja ideat
Ensimmäisessä sessiossa kävimme lyhyesti läpi osallistujien alustavia ideoita. Sen jälkeen tutustuimme toisessa sessiossa siihen, miten ideoista jäsennetään konsepteja ja miten konsepteista suunnitellaan testattavia pelejä. Lopuksi perehdyimme pelien kehittämiseen ja siihen, millaisia hyvät ja toimivat pelit ovat.
Nyt kolmannessa sessiossa loimme syvällisemmän katsauksen osallistujien omiin konsepteihin ja tutustuimme toistemme projekteihin. Jokainen esitteli lyhyesti ideansa 5-20 minuutissa. Tarkoituksena oli esittää pelin idea ja ydin ymmärrettävästi ja tiiviisti. Jos mielessä oli jo teema, tarina tai mekaniikkoja, niitä oli mahdollisuus tuoda esiin. Suurimmalla osalla oli jo varsin hyvin mietittynä, miten pelissä edetään, mitä siinä tavoitellaan ja mitä siinä pääpiirteittäin tehdään.
Tässä vaiheessa Board Game Labia mukaan on myös eksynyt yksi tietokonepeli. Sehän sopii vallan mainiosti. Pelien suunnittelu noudattelee osin samoja askeleita, vaikkakin kehittäminen tapahtuu sitten digitaalisesti.
Parhaassa vauhdissa on nyt muutama pelikonsepti sekä yksi jo kehitysvaiheessa oleva roolipeli. Toivottavasti saamme lukea tulevaisuudessa niistä tarkemmin. Aion ajan ja energian salliessa kirjoittaa lyhyttä suunnittelupäiväkirjaa omista peliprojekteistani. Ehkä siitä on hyötyä tai viihdettä satunnaiselle lukijalle, mutta samalla se toimii ajattelun välineenä itselleni.